Nu in de winkel!

Agenda

Spartacus

De gladiator Spartacus was de leider van een grote slaven­opstand in de eerste eeuw voor Christus die door de Romeinen moeizaam en op bloedige wijze werd beëindigd. Hij was één van de miljoenen slaven die door de eeuwen heen het Romeinse Rijk draaiende hielden. Op deze uitgebreide tentoonstelling wordt een uitvoerig beeld gegeven van de antieke maatschappij waarin slaven vaak niet meer waren dan een instrumentum vocale, een werktuig met een stem. Ze werkten overal: in de mijnen en op de grote landgoederen, in de thermen en de industrieën, maar ook in de huizen van welgestelde Romeinen als leraren en verzorgers. Wie geluk had, kon door zijn meester vrijgelaten worden en als libertus meer rechten verkrijgen. Behalve aan de antieke tijd besteedt de expositie ook aandacht aan vormen van moderne slavernij. Foto’s uit de gehele wereld tonen hoe actueel dit thema helaas nog altijd is.

‘Spartaco. Schiavi e padroni a Roma’ t/m 17 september in het Museo dell’Ara Pacis, Rome. Voor meer informatie
+39 06 0608 of www.arapacis.it.

Hoog in de bergen

In de maanden juli en augustus komen berg- en muziek­liefhebbers weer bij elkaar, hoog in de Dolomieten, voor het jaarlijks terugkerende Sounds of the Dolomites. Sounds of the Dolomites is een combinatie van wandeltrails en een muziekfestival, waarbij meer dan twintig openbare concerten in het gebergte worden gehouden. Je klimt zelf naar de locatie van de concerten toe en wanneer je dit vroeg in de ochtend doet, heb je zelfs kans dat je samen met de muzikant omhoog wandelt. Om deze artiest vervolgens in dit prachtige decor te mogen zien en te beluisteren, is een unieke ervaring.
‘I Suoni delle Dolomiti’, 7 juli t/m 31 augustus, verschillende plekken in de Dolomieten, Belluno, voor meer informatie www.isuonidelledolomiti.it.

Goddelijke liefdes

Een kijkje in de sensuele wereld van de Griekse mythologie. Met als kernthema de metamorfose: goden of stervelingen die van gedaante veranderen om hun geliefde te kunnen bereiken. Ze worden planten, dieren, voorwerpen of zelfs atmosferische verschijnselen, zoals Zeus die zich als gouden regen met Danaë weet te verenigen of Daphne die als laurierboom aan Apollo tracht te ontkomen. Verleiding en transformatie vormen vaste ingrediënten in de antieke mythen en bij beroemde auteurs als Ovidius. Meer dan tachtig kunstvoorwerpen uit Pompeï, Zuid-Italië en internationale musea illustreren de fantasievolle wereld van deze goddelijke liefdes. Ook het nachleben van de antieke mythes wordt niet vergeten. Ieder liefdesverhaal gaat vergezeld van een 17de- of 18de-eeuws schilderij waarin de toenmalige interpretatie van de antieke mythe wordt
geïllustreerd.
‘Amori divini’ t/m 16 oktober in het Museo Archeologico Nazionale, Napels. Voor meer informatie +39 081 4422149 of www.museoarcheologico­napoli.it.

Geschiedenisles 2.0

Technologie en historie komen bij elkaar in het Ara Pacis Museum in Rome. Door middel van augmented reality kun je hier het culturele erfgoed van Rome tot leven zien komen. Bewonder de orginele gebouwen die verschillende transformaties hebben ondergaan voor ze werden bedolven door de aarde en begeef je in een (virtuele) wereld vol natuur.
Je wandelt ook door een park van de godin Roma met dieren, planten en insecten, waar de oude Romeinen bij elkaar kwamen om oorlogen te vergeten. Aan het eind van de tentoonstelling kun je zien hoe Augustus en zijn familie zich samen presenteren. En dat allemaal met een virtual reality-bril op.
‘L’Ara com’era’, t/m 30 oktober 2017 in Museo dell’Ara Pacis, Rome, voor meer informatie www.arapacis.it   

Terugkeer van de farao’s

Het Archeologisch Museum van Napels zit in de lift. Een nieuwe (Toscaanse) directeur, eindelijk een eigen website en meer afdelingen open ter bezichtiging. Het MANN, zoals de officiële afkorting luidt, werd jarenlang geplaagd door gebrek aan personeel en vooral initiatief. Met de nieuwe jonge leiding moet daar nu verandering in komen. Als één van de eerste stappen van het driejarenplan om het museum opnieuw te lanceren zijn na zes jaar moeizame restauratie twee afdelingen opnieuw voor het publiek geopend. De afdeling Epigrafie voor de liefhebbers van inscripties en de Egyptische afdeling. De collectie Egyptische kunst van Napels is de oudste van Europa en, dankzij een goed aankoopbeleid, na Turijn de rijkste en belangrijkste van Italië. Behalve aan de kunstwerken zelf worden met de nieuwe inrichting ook de verzamelaars in het zonnetje gezet. Zoals de avontuurlijke Giuseppe Picchianti en zijn vrouw, die in de voetsporen van de troepen van Napoleon een enorme hoeveelheid kostbare oudheden in de wacht wisten te slepen.

‘Il ritorno dei faraoni’ vernieuwde inrichting Egyptische en Epigrafische afdelingen in het Museo Archeologico Nazionale, Napels. Voor meer informatie www.museoarcheologiconapoli.it.

La Traviata bij Opera Spanga

In het Friese plaatsje Spanga worden al jaren klassieke opera’s opgevoerd. Van 22 juli t/m 5 augustus is het de beurt aan Verdi’s bekende La Traviata. Het verhaal van de courtisane Violetta, simpelweg een prostituee voor de hogere klasse van de samenleving. De opera is als het ware een protest tegen de ouderwetse vrouwenhandel en wordt door velen als een ‘nieuw genre opera’ bestempeld, waarbij de realiteit hoog in het vaandel staat en personages van hun mooie, maar ook hun lelijke kant worden vertoond. In Spanga wordt de opera opgevoerd door Filharmonie Noord, gedirigeerd door Tjalling Wijnstra. De hoofdrol van Violetta wordt gezongen door Aylin Sezer.
‘La Traviata’, 22 juli t/m 5 augustus, Opera Spanga, Weststellingwerf, www.operaspanga.nl.

Bernini en Velázquez

Gian Lorenzo Bernini geniet vooral internationale faam als barokke beeldhouwer en architect, maar hij was ook een voortreffelijk schilder. Vooral van zelfportretten, waarop zijn priemende blik de toeschouwer lijkt te willen doorboren. Ook zijn Spaanse tijdgenoot Diego Velázquez blonk uit in indringende zelfportretten. Op deze tentoonstelling worden de beide schilders naast elkaar gezet om te zien hoezeer ze elkaar hebben beïnvloed. Bernini en Velázquez hebben elkaar zeker
ontmoet tijdens de Italiaanse reis van de Spanjaard in 1629-1630. Op de tentoonstelling zijn de stilistische gevolgen van die ontmoetingen goed te reconstrueren. Velázquez haalde inspiratie uit de techniek van Bernini, die op zijn beurt de psychologische kracht van zijn portretten meer diepgang gaf. Een perfecte kruisbestuiving.
‘Bernini e Velázquez: autoritratti in mostra’ t/m 22 oktober in het Nobile Collegio del Cambio, Perugia. +39 075 5728599 of www.collegiodelcambio.it.

Alles over het Colosseum

Voor het eerst is, in de monumentale gangen van het Colosseum, een tentoonstelling ingericht met als onderwerp het Amphitheatrum Flavium zelf. In zes verschillende afdelingen wordt de geschiedenis van dit wereldwonder vanaf de bouw tot op heden uitvoerig belicht. Hoe keizer Vespasianus besloot om op de plek van een door Nero aangelegd kunstmatig meer een kolossaal gebouw neer te zetten, waar het Romeinse volk vermaakt kon worden met (gratis) wildedieren- en gladiatorengevechten. Hoe het Colosseum in de vroege middeleeuwen werd omgevormd tot een fort van een machtige Romeinse familie en hoe het in de renaissance diende als makkelijk toegankelijke steengroeve voor de bouw van nieuwe kerken. Maar er is meer. Ook in de literatuur en in de collectieve verbeelding groeit het Colosseum uit tot een eeuwigdurend symbool van macht, beschaving en cultuur.
‘Colosseo, Un’icona’, t/m 7 januari 2018 in het Colosseum, Rome. Voor meer informatie +39 06 3996 7700 of www.coopculture.it.

‘Sixtijnse kapel’ van Vicenza

Palazzo Chiericati werd in 1550 ontworpen door de beroemde architect Andrea Palladio voor een adellijke familie uit Vicenza. In 1855 werd het de zetel van het stedelijk museum en na een zorgvuldige restauratie is de rijke schilderijencollectie nu weer voor het publiek toegankelijk. Dankzij vele schenkingen uit voorbije eeuwen bezit het museum topwerken van schilders als Jacopo Bassano, Tintoretto en Veronese. Extra bijzonder is de reconstructie van wat wel de ‘Sixtijnse Kapel van Vicenza’ wordt genoemd: de in de 19de eeuw afgebroken kerk van San Bartolomeo, inclusief originele vloer, roosvenster en Renaissance-altaarstukken van onder andere Cima da Conegliano. Het paleis en de collectie vormen een uitgelezen kans om architectuur en schilderkunst uit het gebied van Venetië en Vicenza beter te leren kennen.
‘L’Ala Novecentesca di Palazzo Chiericati’, Vicenza. Voor meer informatie +39 0444 222811 of
www.museicivicivicenza.it

Restaurant van het Jaar

Restaurant van het Jaar

Cavallaro

Cavallaro

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Italië Magazine nieuwsbrief en ontvang leuke nieuwtjes en inspirerende vakantietips!

Koffiecentrale

Koffiecentrale

Tururi

Tururi

Juist

Juist