Tien jaar Il Volo

Toen Ignazio Boschetto, Piero Barone en Gianluca Ginoble in 2009 met hun versie van ‘O sole mio’ doorbraken, hadden ze de baard nog in de keel. Toch stal hun pubervariant van de beroemde gelegenheidsformatie The Three Tenors (Pavarotti, Domingo en ­Carreras) meteen de harten van het Italiaanse televisie- en muziekpubliek. Met gepolijste belcanto-covers van Italiaanse én internationale evergreens, hebben ze vervolgens een bijzonder succesvol product in de markt gezet. Om hun tienjarig bestaan luister bij te zetten, staat er op hun jongste album ‘Musica’ nu ook een aantal nieuw geschreven nummers. Bijvoorbeeld het openingsnummer: ‘Musica che resta’ (muziek die blijft) waarmee ze op het Festival van Sanremo – tot groot chagrijn van vicepremier Salvini – net naast de overwinning grepen. Terecht of niet, het nummer over een verlangen omarmd te worden en te beschermen weet precies hoe het de luisteraar muzikaal en emotioneel moet overdonderen. ‘Vicinissimo’ (zo dichtbij) is vervolgens het meest naar gewone popmuziek neigende nummer. Het is in dat opzicht frisser en effectiever dan veel van al de opgepoetste oudjes met uitzondering wellicht van ‘Meravigliosa creatura’ (wonderbaarlijk wezen) van Gianna Nannini uit 1995 dat met een meer terug­gehouden arrangement eindelijk ruimte laat voor authentieke vocale expressie.

Il Volo, ‘Musica’, BMG Italy.

Italië Magazine editie 6 2019

Italië Magazine editie 6 2019

Restaurant van het Jaar 2019

Restaurant van het Jaar 2019

Nieuwsbrief

Advertentie

Ads