Fai da te

Laura de Rooy-Dekker

Wie regelmatig in Italië komt kent waarschijnlijk het begrip ‘Fai da te’ van het tanken bij de benzinepomp of een bezoek aan een bouwmarkt. Het betekent ‘doe het zelf’ en komt in dit land, waar service en bediend worden een groot goed zijn, steeds vaker voor. Nadat bij ons al ruim een decennium geleden de zelfscankassa in de supermarkt werd geïntroduceerd en een succes werd, beginnen nu de eerste supermarktketens in Italië hier ook mee te werken. De Italianen wennen er mondjesmaat aan. Dat doe-het-zelven grote voordelen kan hebben, vaak vertaald in kostenbesparing voor zowel de klant als de aanbieder, beginnen ook zij zich te realiseren.
Ook in de onroerendgoed-business neemt het doe-het-zelven toe. Sinds het niet meer weg te denken internet mensen werkelijk alles laat vinden, worden steeds meer aankopen online gedaan. Vertaald naar de makelaardij betekent dit dat mensen heel eenvoudig al het aanbod in een bepaald zoekgebied kunnen vinden en bijhouden. Wie op zoek is naar een woning in de eigen omgeving in België of Nederland, kan eenvoudig op de fiets of in de auto stappen om een mogelijk interessant, op internet gevonden huis, te gaan bekijken. Als de eerste indruk bevalt is de volgende stap, naar de makelaar of rechtstreeks naar de verkopende eigenaar, een eenvoudige. Anders is het echter voor mensen uit Noord-Europa die een huis in Italië zoeken. Maar ook bij deze groep zie ik het doe-het-zelven toenemen. En niet altijd met succes. De meeste Italiaanse onroerendgoedportals zijn zeer matig; ze zijn niet erg gebruiksvriendelijk en het fotomateriaal is doorgaans van belabberde kwaliteit. Daarnaast worden ze niet allemaal goed bijgehouden waardoor veel aanbod vaak verouderd of reeds verkocht is en vraagprijzen niet kloppen. Tot slot staat er ook nog eens heel veel aanbod op dat voor de buitenlandse huizenzoeker volstrekt niet interessant is. Denk aan een flat in een van de voorsteden van Milaan of Rome, woningen zonder tuin of terras (we kunnen thuis al genoeg binnen zitten als het regent) of commercieel o.g. zoals winkels en bedrijfspanden. Hierdoor zie je al snel door de bomen het bos niet meer en worden echte kanshebbers wellicht gemist. Het aanbod op onze eigen website is door mijn ItaliaCasa-collega’s, ieder voor zijn eigen gebied, grondig gecontroleerd en geselecteerd op geschiktheid voor buitenlandse kopers. Ik pleit dan ook voor een doe-het-samenaanpak die voor degenen die onze hulp inschakelen helemaal niet duurder uitpakt dan een doe-het-zelftraject. Hiermee heb ik alleen het zoektraject belicht, in mijn volgende column ga ik verder in op de volgende fasen in het aankooptraject en de voor- en nadelen van doe-het-zelf versus doe-het-samen.

Ciao, Laura
laura@italiacasa.nl

PS Meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op! Of neem een kijkje op www.italiacasa.nl en ontdek de voordelen van een begeleiding door Italië liefhebbende Nederlandstalige professionals.

 

Italië Magazine editie 6 2019

Italië Magazine editie 6 2019

Restaurant van het Jaar 2019

Restaurant van het Jaar 2019

Nieuwsbrief

Advertentie

Ads