Bergen en steden

Au pair in Milaan

Hier ben ik dan, een paar weken verder en nog steeds in mijn geliefde Italië. Deze afgelopen weken heb ik zeker niet stil gezeten en zie mijn vooruitgang in de Italiaans taal groeien met de dag. Terwijl ik hier in Milaan druk ben met van alles en nog wat zit mijn hoofd in Amsterdam. En dan denk je: hoe zou dat nou kunnen? Je zit in dit prachtige land met heerlijk eten, leuke mensen en wat nog meer. Toch besef ik  goed dat het niet gek is dat ik thuis mis, nu vier maanden van huis, het is het langste dat ik ooit weg ben geweest. Gelukkig heb ik een manier gevonden om dat gemis van thuis soms te vergeten, en dat is door de prachtige natuur rond Milaan in te gaan.

Wijnen proeven in Barolo, Piemonte.

Milaan zelf staat niet bekend om zijn mooie natuur of frisse lucht maar als je goed tussen de straten kijkt zie je soms de bergen in de verte liggen, supergaaf. Lekker in het weekend een dagje naar de bergen, want voor maar € 9 heb je een retourtje naar Lago di Como waar je aan het meer kunt zitten, steden en dorpjes kunt bezoeken maar ook kan gaan wandelen in de bergen. Heerlijke frisse lucht en mooie natuur om van te genieten. Ik vergeet dan bijna dat dit maar een uurtje van Milaan vandaan is met de trein of auto! Maar ook andere steden zijn gemakkelijk te bezoeken vanaf Milaan, het ligt super centraal. Denk aan Turijn, Modena, Bologna, Parma, Como en ik kan zo nog wel doorgaan. Soms bekijk ik liever een nieuwe stad en soms ga ik liever de natuur in. Het feit dat ik überhaupt de keuze kan maken tussen zoveel soorten omgevingen laat mij denken aan hoeveel geluk ik heb met deze kans en tijd hier. Dat is het mooie aan Milaan: alles is dichtbij en alles is mogelijk. De meren Lago di Garda, Lago di Como, Lago Maggiore en Lago d’Iseo zijn allemaal prima te bezoeken en zeker de moeite waard.

Kaasfestival in Bergamo.

In de vele jaren dat ik naar Italië ging voor vakantie heb ik veel gezien, maar wat ik nog niet gezien had was Bergamo. Mijn ouders kwamen mij een weekendje opzoeken en we zijn toen daar naartoe gegaan. Een superleuke plek! Toen we daar waren was er het Kaasfestival, Bergamo wordt ook wel gezien als de Europese hoofdstad van kaas. Als je van kaas houdt dan is het zeker de moeite waard om daar een bezoekje aan te brengen de volgende keer als het weer gehouden wordt. Italië heeft zo enorm veel soorten kazen, het is verbazingwekkend. Bergamo bestaat uit de oude stad en het nieuwe gedeelte van de stad. Het oude vooral is erg mooi, wel een beetje toeristisch maar de moeite waard om een keer gezien te hebben!

Bologna

Ook een aanrader is Bologna, de stad met de oudste universiteit van de wereld. Supergave studentenstad met prachtige architectuur. Samen met twee vrienden zijn we om 7 uur  ’s ochtends vertrokken om de trein te pakken richting Bologna. Het is ongeveer 2 uur met de trein. Onderweg daar naartoe passeerden we heel veel andere leuke steden die ik ook nog wel een keer wil bezoeken of die ik nog steeds op mijn lijstje heb staan om naartoe te gaan. Onder andere Modena, Parma en Verona horen daarbij. Vanaf de Sint-Petroniusbasiliek kun je de hele stad van boven bekijken. Met de lift omhoog en met de trap naar beneden. Voor maar 3 euro naar boven om te genieten van de zonsondergang, beter hadden we het niet kunnen timen want hij was erg mooi. Toen wij er waren was de Fotografie-biënnale aan de gang. Puur toeval, maar hartstikke leuk. En om natuurlijk onze dag in het mooie Bologna af te sluiten gingen we een aperitivo doen. En dan rond een uur of 8 weer richting huis met de trein met zijn drieën.

Met mijn lieve ouders en zus bij het Nationaal Ballet.

Terwijl ik dit afschrijf zit ik te wachten op het vliegveld tot mijn vertrek. Mijn reizen gaan niet alleen maar naar prachtige Italiaanse plaatsen, maar ook naar Amsterdam, naar huis. Eindelijk even terug om familie, vrienden en hond te zien. En om de feestdagen met ze te vieren. Vandaag, 20 december, is ook de verjaardag van mijn zus, Malou, dat maakt het extra leuk om terug te kunnen en haar  te kunnen feliciteren in levenden lijve. Ik heb het dan ook wel over ‘even’ teruggaan want twee weken later stap ik gewoon weer het vliegtuig in naar Milaan om terug te gaan naar mijn werk en vrienden daar! Amsterdam zal ik wel weer gaan missen, maar teruggaan naar Italië is zeker niet iets om over te klagen!

De 18-jarige Ella van Dolderen komt uit Amsterdam en is au pair in Milaan. In deze blog vertelt ze over haar belevenissen.